سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدل سرور کلاینت در شبکههای کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری

در شبکه‌های کامپیوتری دو کامپیوتر و یا دو دستگاه متصل به شبکه در یک محل و یا از راه دور می‌توانند به طور عمده در دو نوع مختلف ارتباط برقرار کنند. در زمان طراحی شبکه کامپیوتری مورد نیاز، نوع ارتباط، بسته به کاربرد شبکه و گستردگی آن تعیین می‌شود.

شبکه‌های کامپیوتری نظیر به نظیر

در این نوع از شبکه کامپیوتری، هر دو فرآیند از راه دور در یک سطح اجرا می‌شوند و داده‌ها را با استفاده از منابع مشترک به اشتراک می‌گذارند. در این نوع از شبکه تمامی دستگاه‌ها قابلیت سرویس‌دهی دارند و سرویس می‌گیرند.

شبکه سرور کلاینت

در شبکه سرور (سرویس‌دهنده) کلاینت (سرویس‌گیرنده)، یک یا چند کامپیوتر به عنوان سرور عمل می‌کنند و دستگاه‌ها و یا کامپیوترهای دیگر، از سرور سرویس می‌گیرند. کامپیوترهای سرور درخواست‌های کامپیوترهای کلاینت را دریافت، پردازش و پاسخ می‌دهند. در مدل شبکه‌های کامپیوتری سرور کلاینت، هر کامپیوتر می‌تواند به عنوان سرور یا کلاینت عمل کند. این نوع دستگاه، اندازه دستگاه یا قدرت محاسباتی آن نیست که آن را سرور می‌کند، این قابلیت ارائه درخواست است که یک کامپیوتر را به سرور تبدیل می‌کند. در شبکه‌های نظیر به نظیر، یک کامپیوتر می‌تواند به طور همزمان به عنوان سرور و کلاینت عمل کند. یعنی در یک فرآیند به عنوان سرور عمل کرده و در فرآیند دیگر به عنوان کلاینت عمل می‌کند. این همچنین ممکن است اتفاق بیفتد که هر دو فرآیند کلاینت و سرور در یک دستگاه مستقر باشند.

ارتباطات در شبکه‌های کامپیوتری

در شبکه‌های کامپیوتری دو کامپیوتر در مدل سرور کلاینت می‌توانند به روش‌های مختلفی با هم تعامل داشته باشند.

 با استفاده از سوکت

از طریق فراخوانی رویه از راه دور (RPC)

با استفاده از سوکت

در این الگوریتم، برنامه‌ای که به عنوان سرور درخواست‌ها را پاسخ می‌دهد، سوکت را باز می‌کند و تا زمان درخواست کلاینت (سرویس‌گیرنده) منتظر می‌ماند. کامپیوتر و یا برنامه دیگری که به عنوان کلاینت عمل می‌کند، همچنین سوکت را باز کرده اما به جای این که مانند سرور منتظر درخواست ورودی باشد، ارسال درخواست‌ها را پردازش می‌کند. وقتی که درخواست به سرور رسید، سرور درخواست را پردازش می‌کند. این درخواست ارسال شده توسط کلاینت می‌تواند یک اشتراک‌گذاری اطلاعات یا درخواست منابع از سرور باشد.

از طریق فراخوانی رویه از راه دور (RPC)

این مکانیسمی است که در آن، کامپیوتر و یا برنامه، می‌تواند درخواستی را به یک برنامه در یک کامپیوتر دیگر، بدون این که نیازی به درک جزئیات شبکه داشته باشد، ارسال کند. با استفاده از این حالت، کلاینت می‌تواند به سرور و منابع سرور دسترسی داشته باشد و بدون نیاز به اطلاعات شبکه از منابع سرور استفاده کند. در این حالت، پردازش در میزبان راه دور یعنی سرور انجام شده و نتیجه آن به کلاینت ارسال می‌شود. کلاینت یک فرآیند مشخص و با پارامترهای مورد نیاز به سرور ارسال می‌کند تا سرور پردازش‌های لازم را انجام دهد. این ارتباط به روش زیر اتفاق می‌افتد.

  • در ابتدا، کلاینت تمامی پارامترهای مورد نیاز برای پردازش را به قسمت‌هایی تقسیم می‌کند.
  • این پارامترهای بسته‌بندی شده و یک تماس بین سیستم‌ها برای ارسال اطلاعات به سمت دیگر شبکه که سرور قرار دارد ایجاد می‌شود.
  • هسته شبکه داده‌ها را انتقال می‌دهد و سرور آنها را دریافت می‌کند.
  • داده‌ها در سرور که یک میزبان راه دور است، ذخیره می‌شوند.
  • پارامترهای ارسال شده توسط کلاینت به برنامه سرور اعمال شده و پردازش انجام می‌شود. 
  • نتیجه به همان شیوه به کلاینت انتقال پیدا می‌کند.

هر شبکه کامپیوتری نیازهای مخصوص به خود را دارد تا بتواند الزامات مورد نیاز را برآورده کند. حتی سرعت ارتباطی نیز در شبکه‌های مختلف، متفاوت است و در صورتی که در یک شبکه کامپیوترها و دستگاه‌های زیادی موجود باشند، باید از تجهیزات با سرعت بالا استفاده کرد. می‌توانید برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تا بتوانید مناسب‌ترین شبکه را با بهترین عملکرد ایجاد کنید.