سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشکلات امنیتی شبکههای کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری

وقتی مشاغل و شرکت‌ها، سیستم‌ها و کامپیوترهای خود را به هم وصل می‌کنند، ممکن است مشکلات امنیتی که توسط یک کاربر ایجاد می‌شود، بر روی همه افراد و کامپیوترهای موجود در طراحی شبکه کامپیوتری تاثیر بگذارد. علیرغم فواید زیادی که در استفاده از شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد، در هنگام ایجاد شبکه، باید موارد مختلفی را برای موضوعات امنیتی در نظر بگیرید. این مشکلات می‌توانند، از دست رفتن داده‌ها باشند، موارد مربوط به نقض امنیت یا حملات مخرب مانند هک شدن و یا نفوذ ویروس‌ها به شبکه.

شما می‌توانید اقداماتی را برای کاهش آسیب‌پذیری شبکه کامپیوتری خود در برابر دسترسی غیرمجاز یا آسیب‌های غیرقانونی اجرا کنید. ممکن است از بین بردن همه آسیب پذیری‌ها از نظر اقتصادی عملی امکان‌پذیر نباشد یا امکانات موجود محدودیت‌هایی را ایجاد کنند، بنابراین انجام ارزیابی ریسک IT در تصمیم‌گیری در مورد اقدامات امنیتی برای اجرا مهم است. شرکت ساینا سافت، فروش تجهیزات شبکه را همراه با مشاوره در خصوص بهترین راه کار به شما ارائه خواهد داد، تا بتوانید شبکه خود را با امنیتی کامل ارتقا دهید.  

پرداختن به مسائل امنیتی شبکه‌های کامپیوتری مشترک

اقدامات پیشگیرانه معمولی برای کمک به شما در جلوگیری از تهدیدهای امنیتی شبکه عبارتند از:

  • نصب دستگاه‌های امنیتی مانند فایروال‌ها و نرم افزارهای ضد ویروس
  • تنظیمات امنیتی در روتر یا سیستم عامل
  • اجرای سیستم‌های رمزگذاری داده برای داده‌های حساس
  • تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها، از جمله استفاده از پشتیبان‌گیری خارج از شبکه‌های کامپیوتری موجود
  • محدود کردن دسترسی به زیرساخت‌های اصلی شبکه، فقط برای پرسنل مجاز
  • آموزش کارکنان در استفاده ایمن و مناسب از تجهیزات

همچنین باید برای امنیت شبکه‌های کامپیوتری موجود، شما همچنین باید سیاست‌ها و قوانینی را برای استفاده از کامپیوترها در محیط کار اعمال کنید. شما باید به کارمندان خود اطلاع دهید که سوء استفاده از تجهیزات شبکه می‌تواند سوء رفتار محسوب شود و ممکن است منجر به اقدامات انضباطی شود. در برخی از شرایط در صورت رعایت نکردن حتی نکات کوچک، باعث از دست رفتن اطلاعات با ارزش می‌شود، بنابراین کارمندان باید بدانند که چه کارهایی را نباید انجام دهند تا آسیبی به امنیت شبکه نرسد.

اهمیت مدیریت منظم شبکه‌های کامپیوتری و برنامه‌های کاربردی

تعمیر و نگهداری منظم از شبکه‌های کامپیوتری یک بخش اساسی در اجرای روان و ایمن سیستم‌های شما است. داده‌های زائد، نرم‌افزار استفاده نشده، صندوق پستی فراموش شده و بقایای به روزرسانی‌های قدیمی می‌توانند سیستم شبکه شما را کند کنند و به طور بالقوه باعث ایجاد اختلال در کارایی و بهره‌وری در تجارت شما شود. مدیر شبکه باید در فواصل زمانی مشخص، تمامی موارد را بررسی کند تا در صورت وجود مواردی که باعث کاهش کارایی سیستم می‌شود، در کوتاه‌ترین زمان بتواند نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

حصول اطمینان از امنیت داده‌ها در شبکه‌های کامپیوتری از طریق نگهداری و مراقبت منظم

  • تهیه نسخه پشتیبان از پرونده‌ها
  • تغییر رمز عبور در فواصل زمانی منظم
  • پاک‌سازی فایل‌ها و برنامه‌های قدیمی و به روزرسانی برنامه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • حذف دسترسی کارمندانی که شرکت را ترک می‌کنند

از آنجا که داده‌های شما در یک مکان روی سرور ذخیره می‌شوند، امنیت فیزیکی نیز بسیار مهم است. سرور باید در محیطی قرار داده شود که فضای مطلوبی برای کار داشته باشد و دما و رطوبت محیط کنترل شود. افراد غیر مجاز نباید به محل سرورها دسترسی داشته باشند و از اتاق سرور باید مراقبت ویژه‌ای شود.

امنیت شبکه‌های کامپیوتری خصوصی مجازی (VPN)

اگر شرکت شما دارای شعبه است و کارکنان شما باید خارج از شرکت به شبکه دسترسی داشته باشند، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای شرکت ایجاد کنید. این شبکه خصوصی یک لینک امن ایجاد می‌کند و از اطلاعات ارسال شده و دریافتی محافظت می‌کند.

هر راه‌حل فناوری را که انتخاب کنید، امنیت باید در اولویت باشد. اگر مطمئن نیستید که چگونه کار کنید، از مشاوره تخصصی ارائه دهنده خدمات اینترنت، ارائه دهنده سیستم، نصب کننده یا یک مشاور کمک بگیرید. با تماس با ساینا سافت شما می‌توانید از خدمات مشاوران با تجربه برای امنیت بیشتر شبکه‌های کامپیوتری موجود در کسب‌وکار خود استفاده کنید.