سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فاکتورهایی برای طراحی و برنامه ریزی شبکه رایانهای

شبکه رایانه‌ای

شبکه رایانه‌ای گروهی از رایانه است که برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات به یکدیگر وصل شده‌اند. در اینجا چند نکته در مورد طراحی شبکه رایانه‌ای آورده شده است. راه اندازی شبکه کمی برنامه‌ریزی و طراحی را می‌طلبد. ما به برخی از عوامل برنامه ریزی در زمان طراحی شبکه کامپیوتری خواهیم پرداخت.

طراحی شبکه رایانه‌ای

بودجه و هزینه، فاکتورهای مهمی هستند که در ابتدا باید در نظر گرفته شوند. علاوه بر آنچه که در حال حاضر در اختیار دارید و میزان هزینه‌ای که برای راه‌اندازی شبکه رایانه‌ای باید هزینه کنید، می‌توانید لیستی از تمام موارد لازم برای اجرای یک شبکه کامپیوتری تهیه کنید. به خطر انداختن کیفیت به خاطر در نظر گرفتن هزینه پایین، به تحقیقات و توصیه‌هایی نیاز دارد تا بتوانید برخی از بایدها و نبایدها را به خوبی برنامه‌ریزی کنید تا خللی به امکاناتی که در شبکه نیاز دارید وارد نشود.

موقعیت مکانی

شما باید موقعیت فیزیکی رایانه‌ها و مناسب‌ترین مکان برای روتر را ارزیابی کنید. روتر دستگاهی است که تمام رایانه‌های شما را به هم وصل کرده و شبکه رایانه‌ای را به اینترنت متصل می‌کند. در زمان طراحی شبکه باید گسترش آن را در آینده نزدیک در نظر بگیرید. چه تعداد سیستم ممکن است در شش ماه یا سال آینده به شبکه خود اضافه کنید؟ این به شما کمک می‌کند نوع روتر مورد نیاز را تعیین کنید و مدل مناسب را تهیه کنید.

پهنای باند

یکی دیگر از موارد اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد ارائه دهنده خدمات اینترنت شما است. شما به پهنای باند خوبی نیاز دارید که بتواند بار ترافیکی را به دوش بکشد. هیچ چیز بدتر از یک شبکه کند نیست که سرعت کار شما را مختل کند یا نتوانید کارهای حجیم را انجام دهید. تعداد کاربران موجود و تعداد کاربرانی که به شبکه در آینده اضافه می‌شوند را در نظر بگیرید که ممکن است هم زمان به این شبکه دسترسی پیدا کنند، این به شما کمک می‌کند تا در مورد پهنای باند و حداقل نیاز خود تصمیم بگیرید.

امنیت

مسئله بزرگ بعدی امنیت خوبی است که برای محافظت از شبکه باید برنامه‌ریزی شود. داشتن سخت‌افزار و نرم‌افزار فایروال در شبکه رایانه‌ای بسیار مهم است. آنتی ویروس برای محافظت در برابر تهدیدات و اشکالات ضروری است و هر شبکه رایانه‌ای به آن احتیاج دارد تا از خسارت‌های وارد شده توسط ویروس‌های کامپیوتری جلوگیری شود. طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها هنگام صحبت از نرم افزار آنتی ویروس وجود دارند که متناسب با نیاز شبکه و هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید، می‌توانید یکی را برای شبکه انتخاب کنید.

تهیه نسخه پشتیبان  

برای محافظت از داده‌های خود، داشتن یک سیستم تهیه نسخه پشتیبان بسیار مهم است. تعیین میزان نیاز به تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های خود بستگی به میزان و فرکانس تغییر داده‌ها دارد. فواصل زمانی تهیه نسخه پشتیبان بستگی به میزان به روز شدن اطلاعات موجود در شبکه دارد.

راه اندازی شبکه رایانه‌ای دشوار نیست و فقط به کمی برنامه‌ریزی نیاز دارد. باید در نظر بگیرید که بزرگی شبکه کامپیوتری شما باید به چه میزان باشد و به چه مقدار پهنای باند نیاز خواهید داشت و فضای فیزیکی که شبکه باید در آنجا نصب شود به چه میزان است و بودجه تقریبی چقدر خواهد بود. این کار مستلزم تحقیقات در مورد تجهیزات و مشخصات مورد نیاز، هزینه و کیفیت است. بنابراین مواردی که هنگام طراحی شبکه، باید توجه داشته باشید، اندازه شبکه، هزینه، پهنای باند و امنیت است. البته باید برای تهیه دستگاه‌هایی که برای ذخیره نسخه پشتیبان در نظر می‌گیرید هم هزینه‌ای را اختصاص دهید. همیشه ارزشمند است که از استانداردهای طراحی شبکه رایانه‌ای پیروی کنید که فاکتورهای اصلی مورد نیاز شما را ارائه دهد.